SIGMA 30MM F/1.4 ART REVIEW

Mijn persoonlijke ervaring tot nu toe.

Daarnaast een beetje extra info.

Nadat ik de voorganger van de Sigma 30mm F/1.4 had gebruikt, was ik zeer onder de indruk geraakt van deze lens met een lager F-getal tegenover de 1.8 versie wat ik normaal gebruikte, deze stop van meer licht was zeer zeker welkom in de duistere ruimte waar ik moest filmen.

In de afgelopen paar maanden zijn er meerdere lichtsterkte objectieven met een vast brandpunt verschenen, onder andere de Sigma 35 mm F/1.4 en de Sigma 50 mm F/1.4. Maar wat als je compacter, lichter en een goedkoper (onder de 500 euro) objectief wilt hebben? Dan is de keuze nogal beperkt en komt Sigma’s 30 mm F/1.4 DC HSM Art nadrukkelijk in beeld.

Dit lichtsterke objectief voor APS-C camera’s biedt een beeldhoek die overeenkomt met die van een 45 mm objectief op een FX of Full Frame camera. De toevoeging ART geeft aan dat het om een lens gaat in het hogere segment. Het voordeel van een dergelijke lichtsterke lens is niet zozeer het werken bij slechte lichtomstandigheden, maar de geringe scherptediepte die je er mee kunt bereiken. Vooral gebruikers die er ook mee filmen zijn daar gek op.

Foto & video?

Ongeveer een jaar geleden kocht ik dit objectief, met als voornaamste reden, ik wilde graag een lens met een laag F-getal om te filmen, maar wat de doorslag gaf was het feit dat een maat van mij de oude versie van deze lens gebruikte. Toen we moesten filmen op een festival had ik problemen met de lichtomstandigheden, hij leende mij zijn Sigma 30mm (oude versie) en toen ik het diafragma omlaag gooide naar F/1.4 zag ik wel degelijk verschil. Binnen diezelfde maand heb ik de nieuwste variant van deze lens aangeschaft. De Art series 30mm F/1.4 voor APS-C camera’s.

Laten we beginnen met fotokwaliteit, In het begin heb ik een paar kleine onhandigheden met deze lens gehad. Gelukkig had ik het bijbehorende “Docking Station” gekocht, deze wordt namelijk gebruikt voor het kalibreren en updaten van de lens (firmware/brandpunt afstand).

Nadat alles goed was ingesteld, was ik op pad gegaan met deze lens en zoals je hier beneden kunt zien is de fotokwaliteit zeer goed, flink scherp en uiteraard dankzij het lage F-getal krijg je natuurlijk ook mooie bokeh.

Bouwkwaliteit

Sigma lenzen zijn van top kwaliteit, dit model voelt redelijk zwaar aan maar dit is dan ook een “Weather-sealed” objectief. Wel is dit een kort objectief en dit is een voordeel sinds deze dus niet veel plek in neemt in je cameratas. Dit objectief voelt ook niet van plastic aan, maar meer als metaal, wat naar mijn mening “luxe” aanvoelt en uitstraalt.

Prijs

Dit objectief kost € 469,-. Is dit objectief het waard? Als je het mij vraagt wel. Nu is natuurlijk de vraag: Waarom is dit objectief bijna  € 500,- waard? Voor mij persoonlijk komt dit door het F/1.4 diafragma getal. Sinds ik dit objectief voornamelijk gebruik om te filmen is het lage F-getal echt een pluspunt. Denk erbij dat je hierdoor al een heel stuk beter s’avonds kunt filmen en dan zonder een hoge ISO waarde. Al met al is het uiteraard nog niet perfect maar je komt er al een heel eind mee.

Conclusie

Voor de videograaf die DSLR gebruikt om te filmen vind ik deze lens zeker een aanrader. Qua fotokwaliteit doet deze lens niet onder voor bijvoorbeeld de Canon 50mm variant. Het lijkt soms dat je bij het lage F-getal een “zachte” foto krijgt, al blijkt dit in de nabewerking niet het geval te zijn. Al met al krijgt deze lens een 8,0 van de 10 voor de kwaliteit dat dit objectief levert, de weather sealing en robuuste look.

Wil je een voorbeeld zien van de videokwaliteit van deze lens? Kijk dan naar de video wat ik heb gemaakt voor The Salad Bar in Maastricht. Daarnaast plaats ik ook wat foto’s wat ik heb gemaakt met dit objectief.

Foto's gemaakt met deze lens