SONY A6000 REVIEW

Je komt ze regelmatig tegen: mensen die een spiegelreflex camera te groot vinden. Gelukkig zijn er dan nog steeds de systeemcamera’s die dezelfde kwaliteit kunnen leveren, maar dan in compactere vorm. De Sony Alpha 6000 is er hier een van: een compacte body, boordevol functies en de perfecte camera om bijvoorbeeld mee op reis te nemen.

Waarom een systeemcamera?

De meeste mensen onder ons gaan ervan uit dat een spiegelreflex staat voor kwaliteit en professionaliteit. Het is daarentegen jammer wanneer men een DSLR-camera aanschaft, dat zij deze nooit uit de automatische stand halen. Bij een systeemcamera heb je uiteraard ook een automatische stand. Bij de Sony A6000 zou ik willen adviseren deze stand toch te gebruiken, terwijl ik dit bij andere systeemcamera’s nooit zou adviseren.

Op deze body heb je er overigens niet één, maar twee. De standaard automatische stand en een superieure variant, die bedoeld is voor het gebruik gedurende de avond. Wat is echter nou de beste reden om voor een systeemcamera te gaan en niet een instap-spiegelreflex dan wel compactcamera? Vanwege een aantal factoren, namelijk:

• de grootte van de camera;
  • de formaat van de sensor;
  • de prijs; en
  • de functies.

Deze vier factoren spelen de voornaamste rol, maar aangezien het begrip systeemcamera nog redelijk nieuw is voor de consument, weet men voornamelijk niet wat het verschil is.

De reden waarom men voor een spiegelreflex op dit moment kiest, is voornamelijk omdat men denkt van deze camera dat het mooie foto’s maakt. Dit is absoluut waar, maar als je gaat kijken naar het verschil tussen een instap spiegelreflex en een instap systeemcamera, dan komen er zeker een paar verschillen naar voren. Laten we bijvoorbeeld beginnen met de prijs, een instap spiegelreflex kost normaal rond de € 400,- met een standaardlens, terwijl de Sony A6000 op dit moment +/- € 600,- kost. Het grootste verschil is met name de vormfactor van de camera, de zoeker en de hoeveelheid van speciale functies die de camera te bieden heeft. Een instap spiegelreflex heeft bijna nooit speciale toetsen op de body zitten, die je zelf naar wens kunt instellen. De Sony A6000 heeft er daarentegen twee. Dit is een zeer handige functie om te hebben. Zo kun je jouw camera naar eigen wens instellen en dat is - in mijn ogen - beslist een pluspunt.

Daarnaast hebben DSLR camera’s en systeemcamera’s nog een verschil. In een spiegelreflex zit zogezegd een spiegel, in een systeem camera niet. Daarom worden deze camera’s ook wel mirrorless (spiegelloze) camera’s genoemd.

Bovendien zit er een verschil tussen de zoekers. Een spiegelreflex heeft namelijk een optische zoeker. Als je hierdoor heen kijkt, dan zie je daadwerkelijk wat de camera ziet. Een systeemcamera heeft echter een elektronische zoeker. Het grootste verschil laat zich zien als men de manuele instellingen gaat aanpassen. Bij een spiegelreflex moet je eerst een foto nemen om te zien of je de juiste instellingen hebt genomen, maar bij een systeemcamera kun je gewoon door de zoeker blijven kijken, terwijl je je instellingen veranderd. Als je dit doet, dan zie je in de elektronische zoeker ook de veranderingen meteen en dit maakt het - naar mijn mening - een stuk beter om sneller foto’s te kunnen maken, want tenslotte zie je meteen wat je doet.

Sensor formaat

Iedere camera heeft een sensor in de body zitten. Bij een systeemcamera, zoals de A6000, zit een APSC-sensor ingebouwd. Deze vind je ook terug in alle APSC-DSLR camera’s. Hierdoor blijft de fotokwaliteit gelijk omdat beide sensors dezelfde grootte hebben. Als je vervolgens kijkt naar bijvoorbeeld compactcamera’s, dan hebben deze toestellen een veel kleiner sensor. Dit zie je ook terug als je de foto’s vervolgens op de computer zou bekijken. Wil je het optimale uit je beeldkwaliteit halen? Dan moet je denken: betere beelden beginnen met een grotere sensor. De sensor van deze camera bestaat uit 24,4 megapixels, dit is zeer geschikt als je bijvoorbeeld een foto wilt laten drukken op canvas of op grotere formaten.

Autofocus + Snelheid

Elke camera heeft tegenwoordig een Autofocus functie. De camera stelt scherp via de Autofocus punten. Afhankelijk van hoeveel je er hebt en hoe snel je camera is, kan deze dus snel of langzaam focussen zelfs bij bewegende onderwerpen. De Sony A6000 is een hele snelle camera. Het stelt snel scherp en kan zelfs 11 foto’s per seconde schieten. Dit noemt men een “burst”. Dankzij de 4D Autofocus Tracking functie, kan de camera zelfs bewegende objecten met grote precisie volgen en scherp in beeld brengen.

De Sony A6000 combineert - in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten - de sterke punten van zijn automatische scherpstelling op zowel fase- als contrastdetectie (25 punten), met een indrukwekkende 179 fase-detectie punten, wat bijna het gehele beeld omvat. Dit zijn dus ook de aantal Autofocus punten die deze camera tot zijn beschikking heeft. Een groot voordeel hiervan is dat deze punten kunnen worden verlegd om zo een onderwerp scherp in beeld te brengen, waar jij dat zelf zou willen.

Fotokwaliteit

Zoals eerder aangegeven in deze review heeft de Sony A6000 een APSC-sensor en hierdoor is de fotokwaliteit praktisch gelijk aan iedere APSC-spiegelreflex camera. Zelfs de foto’s gemaakt in de automatische stand met de 50mm 1.8 lens zien er top uit. Ook wanneer je ze uitvergroot, zie je dat de kwaliteit behouden blijft (zie hierbeneden een voorbeeld).

Wat ga je er mee doen?

Iedereen koopt een camera met een bepaald doel voor ogen, bijvoorbeeld om mee te nemen op reis of om foto’s mee te maken van de kinderen. Deze vraag moet je jezelf stellen voordat je een camera koopt. Wat ga je er mee doen? Stel: je gaat veel op reis, dan is de Sony A6000 echt een camera voor jou! Het is en blijft tenslotte een compacte versie van een spiegelreflex camera en waarborgt daarnaast ook nog eens een hoge kwaliteit. Uiteraard ook belangrijk om te melden is dat de Sony A6000 geselecteerd is geworden als beste camera van 2014/2015.

Ook al is deze camera ondertussen bijna 3 jaar oud. Hij doet niet onder voor de meeste semi-professionele toestellen.

Videokwaliteit

De Sony A6000 heeft zoals de meeste camera’s in dit tijdperk, een videostand. De videostand heeft meerdere standen. Dit heeft te maken met de frames per seconde. Zo heb je bijvoorbeeld een filmische stand, dit zijn 24 frames per seconde in Full HD (1080p).

Daarnaast kun je ook in 60 frames per seconde filmen. Dit is uiteraard handig mocht je, je beeld willen vertragen in de nabewerking.

Apps

Het unieke aan Sony A6000 is dat de camerafunctionaliteit uitgebreid kan worden met PlayMemories-Apps. Dit geeft je camera nog meer opties. Sommige van deze apps zijn gratis en andere zijn betaald. Dit bedrag kan variëren tussen €4,99,- en €9,99,-. Sommige van deze apps zijn niet meer dan voorgeprogrammeerde instellingen, maar de gedachte achter dergelijke uitbreidbaarheid is een fijne optie. Het aanbod zou iets uitgebreider mogen en het zou interessant zijn als Sony apps van derden zou toelaten.

Connect-mogelijkheden

Uiteraard heeft de Sony A6000 nog een groot voordeel tegenover andere soortgelijke toestellen, al moet ik toegeven dat deze functie steeds normaler begint te worden voor camera’s in het algemeen. De Sony A6000 heeft net als veel andere toestellen NFC en Wifi. Een voordeel van deze functies is dat je dus snel en eenvoudig je foto’s kunt overzetten naar bijvoorbeeld je smartphone of tablet. Dit is zeer handig, vooral omdat social media toch een van de normaalste dingen ter wereld is. Daarnaast kun je ook je smartphone gebruiken als een remote trigger en een van de grootste voordelen wat deze functie je geeft, is dat je precies kunt zien op je smartphone wat je camera ziet. Zo kun je ook foto’s maken van een afstand of je zou de camera hoog boven je kunnen houden en zo toch een goede foto kunnen maken zonder dat je op het gewone camerascherm of door de zoeker hoeft te kijken.

Conclusie

Wil je een goede instap camera die niet te groot is en veel kwaliteit bied? Dan is de Sony A6000 de juiste keuze voor jou. Hij is klein, compact en maakt hoge kwaliteit foto’s. Door zijn compacte vorm neem je deze camera snel mee, en laten we eerlijke zijn, de beste camera is de camera die je altijd meeneemt.

De Sony A6000 krijgt van mij een score van 8/10 puur omdat het een top camera is, maar zoals bij de meeste camera’s in dit segment ontbreken er een aantal kleine dingen die ondertussen wel normaal mochten zijn op camerabody’s van de afgelopen jaren. Het feit dat een camera van rond de €600,- nog steeds geen microfoon poort heeft vind ik best wel een min punt. Is dit voor een fotograaf belangrijk? nee. Maar voor iemand die net als mij veel filmt met dit soort camera’s is het een must, en daarom is het best teleurstellend dat deze feature er niet op zit. Uiteindelijk is dit de perfecte instap mirrorless camera om mee op reis te nemen.